Hälsa och välmående!

I den här bloggen överskrift har jag skrivit att den utöver hundarna även ska handla om hälsa och motion för människa.

När jag läser andras bloggar vill jag att det ska ge mig något tillbaka, i form av nya tankar, tips och ideèr. Att läsa en blogg som någon skriver som en självuppfylld profesia eller för att fylla på det egna egot skiner alltid igenom och ger mig personligen väldigt lite.

Om jag nu har några läsare ännu som går in och läser min blogg ibland så vill jag (utöver att berätta om våra hundar :) även ge er något tillbaka.
Det var därför jag gav tips om t.ex. fiskolja i mitt tidigare inlägg. Livet är inte en dans på rosor alla gånger. Hjälp och stöttnig kan även "den bästa" behöva ibland.

Livet är en ständig resa - tänkte vara lite personlig och berätta min egen resa mot hälsa och välmående i korthet..

Jag har alltid varit väldigt intresserad av att röra på mig. Motion i olika former, under barn och tonåren var det mycket lagidrott. Jag har spelat fotboll, handboll och ishocky. Åkte även långrör under en period. Långpromenader med hundarna har alltid funnits med i vardagen.

När jag köpte mina första två siberian huskys 2004 upptäckte jag hur kul det var att köra hund med släde och olika fordon på barmark. Som många andra med (drag)hundar ville jag hålla hundarna i topptrim med hjälp av bra foder och mycket motion. Detta klarade jag bra...men efter ett tag upptäckte jag att all tid gick till hundarna. Fick min son Ante 2005 och då blev ju tiden ännu mer knapp att hinna med fler saker..som att t.ex. hinna med att motionera mig själv.

Tänkte väl inte så mycket på det då, utan accepterade läget och körde på som det var. Till saken hör att jag alltid haft problem och smärtor i kroppen på olika ställen. Har överrörlighet i lederna och för korta muskelfästen, gjorde lilla mig i en axel under 90-talet i en hundspanns krasch vilket resulterat i operation och nervsmärtor i den armen. Har nu även fått diagnosen Artros och har Reynards syndrom (dålig blodcirkultation).
Ja som ni ser blev det nåt fel i tillverkningen av mig ;-) Men har alltid accepterat detta och det finns ingen anledning att gnälla när det finns så mycket man kan göra själv för att åtgärda olika saker. :)

Varför vill jag då berätta detta? Jo, så här är det.. Som jag berättade dalade den egna träningen och jag blev allt stelare i kroppen. Efter några års pendlande när jag bodde i Fagerdal gick jag även upp 10 kg i vikt! (Hjälp, vad man kan skada sig själv utan egentlig mening..)

Efter flytt tillbaka till Strömsund och dottern föddes i januari 2012 kände jag att nu får det bara vara nog! Jag hade turen eller ödet kanske(?) att hamna på en föreläsning av Malina Byden från Östersund i maj 2012. Malina berättade om sin väg tillbaka efter en bilolycka. Hon sålde även ett kosttillskott som heter Fit Line.

Efter föreläsningen som även min mamma var med på tyckte mamma att jag måste prova att börja dricka Fit Line. Det är ett näringstillskott. Läs mer på hemsidan eller kontakta mig för mer info. www.pm-sweden.se

Jag började med det efter någon vecka och hade tät kontakt med Malina. Jag var även in till Malina som har egen mottagning med kvantmedicin. Där gjorde jag några lifebalanseringar som varit kanonbra. Jag pratade med Malina om att jag mådde dåligt av min övervikt och hon tipsade mig om den renade kuren Metabolt syndrom-kur.

Sagt och gjort - jag gjorde kuren med start i början av juli 2012. Efter ett litet tag kände jag hur otroligt mycket bättre jag mådde. Som bonus gick jag även ner nästan 15 kg i vikt! :)

I samband med detta startade jag även upp att träna. Från början "försiktigt" med stavpromenader och byggde därefter på. Idag försöker jag träna ungefär mellan 4-6 pass på en vecka. Både själv och på gymmet Pigg o Frisk i Strömsund.

Min kosthållning är jag nu inte lika strikt med som under kuren, men nu vet jag hur jag ska äta och korrigera detta. Jag undviker kolhydrater. Om jag äter det så är det grova produkter. Eftersom jag både är laktos och delvis gluten intolerant så är inte detta några större problem. Äter också gärna efter 5:2 modellen efter att jag såg detta på tv programmet Vetenskapens värld ifjol. www.svt.se Forskningen de berättade om var intressant och min mage mår verkligen bra av att få "vila" 2 dagar i veckan. :)

Det otroliga med detta är att jag nu mår så mycket bättre och har så lite smärtor i kroppen! Armen jag inte kunnat sova på i flera år, är fortfarande svagare än den andra men funkar bra att sova på den sidan numer också.

Jag hoppas med detta inlägg kunna inspirera fler till träning och rätt kosthållning! Det är den lilla eftertanken och förändringen som kan göra en sån stor skillnad i ditt liv!

Tack till alla som hjälpt mig på något vis!

Lycka till! Kontakta mig gärna om du har frågor.

Publicerar en riktig hemsk bild av mig själv som jag har som avskräckande exempel från att aldrig gå upp i vikt igen. Både fetma och utslag i ansiktet.. (sommaren 2011) och en bild jag är nöjd med, hösten 2013.

(Ps. Fit Line dricker jag fortfarande efter 1,5 år och är väldigt nöjd användare. Ett kosttillskott som hjälper kroppen att läka och stärker den. :)

Kommentarer:

1 Katarina:

skriven

Man blir bara så glad av dig!

Kommentera här: