Polardistans 300 km

I förra veckan körde jag Polardistans 300 km. Detta var ju den tävling jag planerat för denna säsong och som varit min motivation vid all egen fysisk träning under hösten och vintern. Att jag kunde köra Anundsen Race nån vecka innan var en bonus och så här i efterhand måste jag säga att det var väldigt bra att få köra två långdistans tävlingar under samma säsong! 

Som jag skrev i föregående inlägg förstår jag nu att långdistans handlar om så mkt mer än själva distansen som ska springas. Det handlar om hur tidigare träning varit upplagd, ordningställande av utrustning, foder, snacks, all utrustning, när och hur var vila tas ut. Många pusselbitar som ska stämma helt enkelt! 

Tiden och farten var ungefär den samma på AR och PD men mentalt kändes allt gå mkt lättare på PD. Att sovs ute vid vilan i vindsäck med hundarna var bara positivt, även om det säkert kan anses tuffare än på andra långdistans tävlingar. 

Jag är nöjd med tävlingarna även om
jag hade önskat att hundarna haft en högre grundhastighet. 
Att de orkar, drar lika och mer därtill i uppförsbackar, med tung last, i storm / snöoväder och har grundträningen finns inga tvivel om men vi vet inför nästa år vad som måste till om vi vill kunna konkurrera i toppen! 😊 

Idag är det den 16 mars och den femte årstiden har kommit till Strömsund. Fina långa ljusa (soliga..? :) dagar väntar utomhus tillsammans med hundarna. Igår var jag och min kompis Gunilla Jonsson och körde varsitt spann i Hotagens naturreservat (Lakavattnet). Där fanns det mkt vinter kvar ännu! Lederna var kanonfina med hårda spår. Fortsätter det på samma vis kan man nog köra släde där i kanske två månader till. 

Nästa vecka avslutas tävlingssäsongen traditionellt med Beaver Trap Trail i Norråker! Deltar i 40-50 km x 3 dagar. Blir kul! 😄 

Några bilder från PD: 

Onsdag dax för vet. besiktning! Vide är dom vanligt på hugget 😄 


Det var dimma dag 1! 

Mellan Lillhärdal och Lövnäsvallen

Kvälls/ natt körning


Kommentera här: