0 Läs mer >>
En dag i veckan, på torsdagar mellan 9-13 arrangeras en stor marknad här i Carcavelos. Igår hade jag möjlighet att få gå på den en stund med en av lärarna på skolan. Härligt med lov och lugnare dagar... 😊 Kul och Så mkt att titta på!

Så här såg det ut vid marknaden...

Så här tomt var det när jag passerade några timmar senare på väg hem... Städning pågick för fullt! 😊

Honung!! 😋

Marknads dag!

0 Läs mer >>
Jag har ju förmånen att kunna gå från och till skolan varje dag. Det känns ju jättebra, dock får jag se upp då det är rusningstrafik och portugiserna känns något aggressiva i sin körstil. Trottoarerna är jättesnabbt och har det regnat är de väldigt hala då de består av någon slags kullersten.

Morgontrafik!

Genom Airbnb hittade jag mitt boende. Ett alternativ var att bo på hotell men två saker talade emot detta för min del. Det sociala och det ekonomiska. Jag vill ofta slå flera flugor i en smäll (skytt och äventyrslysten som jag oftast är) och ville få ut flera saker av min resa. Att få se hur en vanlig portugis bor kändes som en bra erfarenhet, att sedan ha gångavstånd var ju inte heller helt fel, ev. lära sig språket lite grann och slutligen att göra resan något så när ekonomisk (de fasta kostnaderna hemma finns ju kvar)...

Att bo som jag valt kan ju vara en chansning men än så länge får jag säga att det bara varit positivt! Jag bor på "Gata av tulpaner". Baklänges portugisiska... 😉

Mitt boende...

0 Läs mer >>
Wow vilken bra första dag jag fick i Svenska skolan Lissabon idag! Det är höstlov även här så barngruppen var liten idag och det passade ju perfekt som lugn introduktion för mig. På svenska skolan här finns barn från förskolan (2 år) upp till åk 6. Idag var gruppen 6 barn fördelade 3-12 år.

Eftersom vädret var så bra idag har vi varit utomhus hela dagen, då hann vi med fruktstund, promenad och lek på stranden/ vid havet, lunch, måla, bygga pärlplattor m.m. Stämning gen verkar så lugn och fin och det blev mkt föräldrakontakt redan idag då inga föräldrar verkade ha bråttom utan stannade på skolan en stund både vid lämningar och hämtning av barnen. Härligt att få uppleva! Skolan drivs av en föräldraförening och jag anar att då blir samarbetet tätt mellan skola och föräldrar - precis som Skolverket skriver i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. 😊

Skolan!

Första dagen i Svensk...

6 Läs mer >>
Efter en ganska lång resa som startade på fredag eftermiddag från Strömsund har jag nu kommit fram till min bostad i följande fem veckor.

Själva resan gick jättebra, inga förseningar alls med flyget och när jag kom fram till Lissabons flygplats tog jag med hjälp av Information och några gulliga tjejer från Hamburg mig fram med tunnelbanan till Cais do Sodre (en ändstation). Där bytte jag till tåget till Carcavelos. En resa som bara tar ca 20 minuter.

När jag kom fram till Carcavelos såg jag nog lite bekymrad ut för direkt kom en portugisiska fram till mig och frågade vart jag skulle. Med förklaringar hjälpte hon mig till taxi och sa till taxichauffören att köra kortaste vägen till den adress jag hade till min hyresvärd. 😊 (Tydligen vill gärna taxichaufförer köra lite längre så det blir dyrare...).

Jag har hyrt boende genom något som heter Airbnb. Kolla vad det innebär på deras hemsida för djupa info. I korta drag så hyr man boende (rum) hemma hos någon. I mitt fall hos en portugisiska som bor i en hyreslägenhet. Jag hade försökt ringa henne från flygplatsen men jag vet inte om det var min telefon som inte fungerade så jag åkte bara hem till henne. Hon visste via tidigare mail ungefär när jag skulle komma... När jag kom dit blev det lite krångligt ett tag eftersom hon inte var hemma och porttelefon fungerade inte. Men jag "gav mig på" några som kom ut ifrån huset och pratade med dem och rätt som det var stack en tjej ut huvudet och det visade sig vara en till hyresgäst i min hyresvärd lgh.

En trevlig tjej från Estland som pluggar på universitetet i Lissabon.

Nu har jag sovit första natten av 35 stycken i mitt lilla rum och det känns helt ok. Jag sitter nu och väntar på att det ska sluta regna så jag kan gå och leta reda på Svenska Skolan och handla lite mat. 😊

På väg från hotellrummet på Arlanda.. 😊

i I väntan på första flyget till Wien där jag mellanlandade..

Fint väder på Wiens flygplats. Nu vidare mot Lissabon!