Ledarhundsträning

Vide är min bästa ledarhund just nu. Att bli en riktigt bra ledarhund som folk ibland kallar "kommandoledare" (lite slarvigt och bara för att hunden kan gå i led) tar oftast lång tid och bygger på ett starkt förtroende mellan hund och förare. Draghundar är en av de få hundtyper som ska jobba helt självständigt långt ifrån hundspannsföraren. Detta kräver mycket psykisk och även en del fysisk styrka av hunden. 

Hunden ska tro på sig själv, vara bekväm i rollen att leda spannet och vara lyhörd för förarens uppmaningar och olika "kommandon". 

Jag har haft två fantastiska ledarhundar med alla ovanstående kvalitér, min stamtik Bianca och hennes dotter Bris som gick bort i somras. Sol är även hon en duktig ledare men inte riktigt lika vass som sin mamma Bris och mormor Bianca. 

I slutet av våren iår 2014 kunde jag varken köra Bris eller Sol i led. Vide var på god väg men jag prövade även Dunder och Fredde. Båda dessa grabbar har god potential och nu försöker jag varva dessa och nu även Awanga's Dimma i led. 

Idag hade jag kvalités tid med Vide. En helt underbar och kylig höstdag. Vi cyklade ut på Öhn, ca 15km t.o.r. Vide gjorde ett jättebra jobb och låg före mig hela tiden. Lyssnade mycket bra på mig (mina "kommandon") och jag hoppas att detta pass stärker honom ännu mer som ledarhund. 



Kommentera här: