Varför samarbeta?

Många undrar varför samarbeta om hundar? 
Följdfrågan brukar bli: Vill du inte ha dina hundar hos dig? Ska du sluta med draghundar

Frågan kan få många olika svar beroende på vem som får frågan och vem som väljer att svara..

Jag gärna svarar på frågan, här och nu. Så är det ju liksom gjort! :) 

Jag fick min första hund 1990, när jag var 11 år. Idag är jag 34, snart 35 år. Det innebär att jag levt med olika hundar i ungefär 23 år. 

Som hundägare har jag alltid haft känslan att vilja utvecklas och komma vidare med mina hundar och i min person som hundägare. 
Att gå kurser och vidareutbilda mig har varit en självklarhet. Att träna och tävla hundarna så de fått mental stimulans har varit en annan ledstjärna!

Att ha en flock med hundar som jag vill ge ovanstående tar tid, även om det förstås ger otroligt mycket tillbaka. 

Många timmar och sena kvällar har gått åt i träningsspåret. 
De sista åren har jag känt att med små barn, andra djur och arbete har jag inte hunnit med allt "precis som jag vill ha" det. Dessutom har jag inte varit helt frisk i kroppen. 

Det ger mig dåligt samvete, när jag vill ge mina hundar det bästa och känner att tiden inte finns.. För mig personligen finns liksom inte kompromissen att "jag ska ha hundarna bara för att det alltid varit så.." 

Ni som har små barn kanske känner igen er? "Man tror inte att det ska vara så innan man får barn...men vips så kommer verkligheten ikapp.." ;) 

Summa summarum, som jag skrev i ett tidigare inlägg så kontaktade Niklas mig för att köpa en valp och på den vägen påbörjades en disskution om ett ev. samarbete. 

Att samarbeta kräver en hel del. Bara att  lära känns en ny människa är en process. Motgångar finns förstås. Men med åldern kommer visdom sägs det ju.. Så är man beredd att lyssna, vara lyhörd och kompromissa så kan jag bara se vinster i det nu. 

Att kunna ha hundar på två trygga ställen är en styrka och tillgång. Att kunna dela på ansvar och glädjen i att ha flera/ många hundar tillsammans är en annan vinst. 

Jag vill alltid ha kvar mina älskade draghundar och jag är så glad att jag kunnat vidareutveckla min kennel genom ett samarbete med Niklas och "team Skanderna". 

Jag tror och hoppas att fler kan utveckla   liknande samarbeten. Att ha draghundar kräver så mycket om du vill ge hundarna ett aktivt liv. Om du vill köra spann och ev. meritera din hund behövs många hundar som fungerar tillsammans. Att då finna likasinnade personer ger så mycket tillbaka. 

Jag skapade 'Fadderlistan' för några år sedan på SPHKs rasklubb för siberian husky hemsida - www.siberianhusky.se - en möjlighet för dig som också vill komma vidare! 

Tack för "team inspiration" Marlene Karlsson, Linda Nordlund och Jenny Larsson, team Pink Ladies". Ni är föredömliga för rasen och sporten. 

Ha en bra dag! 
Kram

Liten blir stor - vår "bulldozer" i spannet.. Vintervisa's Dvärg Vide som liten valp! 

Kommentera här: