Catch up!

Nu var det riktigt länge sedan jag skrev i bloggen. Skrev efter Beaver Trap Trail ett inlägg om den tävlingen men det försvann när det skulle publiceras, skrev om det och samma sak hände igen... Då blev det stopp! Men nu ett nytt försök igen då.

Kort sammanfattning av BTT i Norråker:
Dåligt väder, MYCKET nysnö och blåst men ändå en jättetrevlig tävling som blivit en tradition av delta i. Lena, Rickard, Kristen, Martin, Alf och alla andra inblandade i tävlingsstaben är helt suveräna att få ihop detta. En eloge till er alla!

Spåren var som sagt var väldigt tunga, men efter mina hundars långtur i januari/ februari i ungefär samma förhållande så passade det dem perfekt. Det gick inte fort, men tydligen tillräkligt för att gå om de flesta spann och vi fick en 2:a placering i MD 8-spann klassen! Hurra vad duktiga hundarna var! Efter säsongen tre tävlingar har jag upptäckt att mina hundar nästan går bättre om det är dåligt väder. Gärna att det blåser regält också...då kör de ner huvudet mot marken och man riktigt ser glädjen och "jävlar-annammat! komma fram och "nu tar vi dom"! :) 



Hade den upplevelsen med hundarna på Polardistans också när vi körde på skrå på fjället ner mot checkpoint Djursvallen i hård vind och likadant var det när dom pulsade i djup nysnö dag 2 på BTT över "lågfjället". När jag satt ner foten och försökte hjälpa till att sparka på var det som att sätta ner foten i en sockerpåse. Då kände jag stor ödmjukhet för det arbete hundarna presterade. 




Alla tre dagarna på BTT var det Sander och hans Alaskan husky spann vi jagade. Dag två körde vi tillsammans ett bra tag, men tillslut fick han ett försprång. Dag tre på väg ner mot Norråker igen hade jag en del strul och tänkte att vi tappat mycket på Sander, men väl i mål var det inte så tokigt iallafall.

Tävlingen var även en del i siberian husky klubbens rasmästerskap och siberian husky cupen. Vi tog guld i mästerskapet och blev 4:a i SH cupen totalt. 



Jag har under säsongen lärt mig massor om att köra längre sträckor och om den utrustning, träning och förberedelser som krävs.

Tusen tack till alla snälla människor och sponsorer som hjälpt mig och hundarna att genom denna säsong!!! 






Kommentera här: