Nya stjärnor och gamla som försvinner...

Efter tävlingssäsongen slut har vi hunnit med några fina fjällturer. Inte så många som jag hade önskat, men det är inte helt enkelt att få ihop livet med små barn, studier på universitetet och hundar. Men några turer i Hotagen och i Åkersjön med omnejd har det blivit iallafall! Och enligt utsago från andra hundkörare finns det gott om snö ännu i fjällen! :)

Ansätten i sikte! 
 
Under våren har jag fått hem två fina valpar. En bytestikvalp från kennel Vox Celestas i Hammerdal och en hanvalp som vi har på foder från kennel Awanga's i Tåsjö. Bytesvalpen är från när Helene fick V. Blomhåret av mig för nästan 3 år sedan och nu är detta en avkomma efter "Blomman". 
Fodervalpen från Awanga's var inte planerad, men när Caroline frågade mig om vi ville ha Banjo kunde vi förstås inte motstå. ;-)
Båda valparna är fina, glada och sociala. Vox Celesta's Queen Doll "Dolly" är född den 20 januari och Awanga's Instrument Banjo är född i början av november -13. Har haft båda i dragsele på promenad och de visade stor draglust! Lovande små goa troll!!

 
Det tråkigaste och ledsamma beslut man kan ta som djurägare fick jag ta för några veckor sedan i Östersund. V. Bris Sujozdotter fick somna in efter att ha dragits med en långvarig skada i en handled. Hon fick en stressfraktur under senhösten/vinter -13 och har sedan varit "sjukskriven". Efter undersökning och röntgen på Ejra konstaterades att nu fanns inget mer att göra när det blivit sämre och honb skulle inte blivit bra av en operation heller. När hundarna dessutom är 100% draghundar och lever för det är det mer tortyr att bli lämnad hemma när flocken åker ut på träningsturer...
 
Bris lämnde oss den 23 april och lämnar ett stort tomrum efter sig. Min älskade ledarhund och vän, outstanding i alla situation, aldrig i konflikt med någon och en given ledare i flocken. Du fattas oss och vi glömmer dig aldrig! 

Tre generationer - sista fotot på Bris. 
Bris, Sol och Dolly

Kommentarer:

1 Ylwa:

skriven

Vilken intressant blogg. Grattis till vinterns fina reslutat. Vad duktig du och vovvarna är. Lycka till med valpar och valpkullar. Hoppas vi syns snart!

Svar: Tusen tack! Lärt mig mycket nytt i vinter och det är roligt! Ja hoppas vi ses snart! Bra Husky domare på SKK Svenstavik i augusti 😄
Pernilla West

Kommentera här: