Pastel de Belem

Söndag... Nedräkningen har startat. Jag åker hem snart! Längtar nu efter Mia, Ante, Johan, hundar, katt och livet där hemma!

Ser massvis av slädhundsbilder som Facebook vänner postar. Svårt att fatta att det faktiskt är full vinter där hemma nu. Men det ska bli så roligt med snö för jag hade nästan räknat med att det skulle vara snöfattigt när jag kom hem, som det var ifjol vid denna tid... 
Men nu vid hemkomst ska jag ut och åka skidor och busa i snön när jag kommer hem nästa söndag. 😊

Idag, min sista söndag på min resa blev det som vanligt start med en morgon promis "in the neighbourhood", frukost och sedan hopp på tåget mot Lissabon. 

Startade med en liten rundtur i stadsdelen Belem. Kollade in vackra gamla byggnader (tillsammans med hundratals andra turister 😊) och skulle passa på att proväta Portugals nationalbakelse... men gissa om det var många andra som också hade samma tanke... Kön var jättelång och ringlade långt utanför det anrika kända cafét där "orginalet" görs. Sittplats inne på caféet var det inte tal om, så jag gjorde som några människor.. 😅 Köpte en Pastel de Belem (Nata) på caféets Take away avdelning (fatta att det är populärt där...de gör 2000 st varjw dsg som går åt som smör i solsken...) gick till grann caféet Starbucks och köpte kaffet och fikade där... Kändes lite märkligt men det funkade... 😉  
Bakelsen består mest av någon slags äggröra och var jättegod. Utanför Starbucks stod några gubbar och sålde grillade kastanjer så några sådana slank ner de med! 😋

Åkte sedan vidare till Cais de Sodre (typ Sthlm s T-central). Bytte från tåg till tunnelbanan för att kunna möta mina nya fina vänner Makeba och Silvia i stadsdelen Alameda. Hittade dit utan problem och där var ju också jättefint! Lissabon känns verkligen som en enkel stad att vara i. Hos Silvia gjorde jag något spännande som jag tänkte hemlighålla tills hemkomsten... 😉 

Lite bilder från idag. . 😊  





Konstverk gjort av....

Trasiga bildelar... 😊 







I väntan på vänner och mat kan man ta en selfie... 😉 

Kommentera här: