Fem veckors praktik i Carcavelos, Portugal!

Efter en ganska lång resa som startade på fredag eftermiddag från Strömsund har jag nu kommit fram till min bostad i följande fem veckor. 

Själva resan gick jättebra, inga förseningar alls med flyget och när jag kom fram till Lissabons flygplats tog jag med hjälp av Information och några gulliga tjejer från Hamburg mig fram med tunnelbanan till Cais do Sodre (en ändstation). Där bytte jag till tåget till Carcavelos. En resa som bara tar ca 20 minuter. 

När jag kom fram till Carcavelos såg jag nog lite bekymrad ut för direkt kom en portugisiska fram till mig och frågade vart jag skulle. Med förklaringar hjälpte hon mig till taxi och sa till taxichauffören att köra kortaste vägen till den adress jag hade till min hyresvärd. 😊 (Tydligen vill gärna taxichaufförer köra lite längre så det blir dyrare...).

Jag har hyrt boende genom något som heter Airbnb. Kolla vad det innebär på deras hemsida för djupa info. I korta drag så hyr man boende (rum) hemma hos någon. I mitt fall hos en portugisiska som bor i en hyreslägenhet. Jag hade försökt ringa henne från flygplatsen men jag vet inte om det var min telefon som inte fungerade så jag åkte bara hem till henne. Hon visste via tidigare mail ungefär när jag skulle komma... När jag kom dit blev det lite krångligt ett tag eftersom hon inte var hemma och porttelefon fungerade inte. Men jag "gav mig på" några som kom ut ifrån huset och pratade med dem och rätt som det var stack en tjej ut huvudet och det visade sig vara en till hyresgäst i min hyresvärd lgh.

En trevlig tjej från Estland som pluggar på universitetet i Lissabon. 

Nu har jag sovit första natten av 35 stycken i mitt lilla rum och det känns helt ok. Jag sitter nu och väntar på att det ska sluta regna så jag kan gå och leta reda på Svenska Skolan och handla lite mat. 😊 

På väg från hotellrummet på Arlanda.. 😊 

i I väntan på första flyget till Wien där jag mellanlandade..

Fint väder på Wiens flygplats. Nu vidare mot Lissabon! 

Mitt lilla rum! 😊

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Åååååå. .. vad roligt att se och läsa hur du har det! Hoppas du orkar skriva lite då och då så jag får något annat än höst-vardag att fundera på.

När min syster kom hem ifrån en lång period av Utomlandsarbete så skrev jag ut alla mail hon skickat mig, blev som ett minne iform av resedagbok.

2 Anonym:

skriven

//Maria 😉

Svar: Tusen tack fina Maria! vilken bra idé med att skriva ut! Det ska jag tänka på. kramar så länge!
Pernilla West

3 Anonym:

skriven

oh vad roligt det kommer blir att följ din resa ovh upplevelse :) kram, kristen

4 Evelyn (Studybuddy):

skriven

Åh va ja e avis Pernilla!
Kommer följa dig varje dag nu! O sakna dig på nästa innevecka!
Massa kramar!

5 Lise-Lotte:

skriven

Känns spännande att få va med på din utlandspraktik 😊

6 Pernilla S:

skriven

Kul att kunna följa ditt äventyr! Hoppas du får ett bra, intressant, lärorikt och kul sådant! Kram från ett Rudsjö med minusgrader på nätterna!

Kommentera här: